Maatschappijleer VMBO met juf Sylvana, lesmethode Blikopener, uitgeverij Malmberg

11-04-2016 13:37



Screen Shot 2016-04-11 at 13.29.42

Screen Shot 2016-04-11 at 13.29.58 Screen Shot 2016-04-11 at 13.29.49

 

1 – Klopt het dat deze schoolboektekst uit 2005 niet meer actueel is in 2016? Motiveer je antwoord.

2– Kun je in 2016 soms wel ineens makkelijk integreren als je de taal niet spreekt? Waarom wel/niet?

3 – Is het anno 2016 makkelijker om werk te vinden en een goede sociale positie te bereiken als je de taal niet spreekt? Waarom?

4 – Hoeveel kinderen uit allochtone gezinnen kampten in 2005 met een taalachterstand? Hoeveel in 2016? Wat is het totale verschil? Is dat een stijging of een daling van dat aantal?

5 – Is er in 2016 sprake van meer of minder schooluitval, lage cijfers en weinig motivatie bij allochtone kinderen met taalachterstand?

6 – Zijn, anno 2016, de meeste niet-westerse allochtonen moslim? Zo ja, zijn het er meer of minder? Zo nee, welke religie is nu de grootste religie onder niet-westerse allochtonen?

7 – Is de islam in 2016 sinds 2005 een verdraagzamere godsdienst ten opzichte van vrouwen, homoseksuelen, andersdenkenen en ongelovigen geworden? Waarom wel/niet?

8 – Is de islam sinds 2005 meer of minder in het nieuws gekomen wegens onverdraagzaamheid? Kun je voorbeelden geven van (on)verdraagzaamheid sinds 2005 van deze godsdienst?

9 – Ziet een deel van de Nederlanders de islam nog steeds als een bedreiging voor gelijkwaardigheid en vrijheid van meningsuiting? Is dit dit deel groter of kleiner geworden sinds 2005?

10 – Hebben allochtonen volgens de officiële landelijke cijfers nog altijd een relatief groter aandeel in de criminaliteit? Gebruik hiervoor de cijfers uit je werkboek Het ABC van het CBS.

11 – Behoren allochtonen nog altijd tot de kansarme groepen in de samenleving? Gebruik in je antwoord tenminste drie recente voorbeelden.

12 – Als je de antwoorden van bovenstaande vragen onder elkaar zet, kun je dan tot de conclusie komen dat het lesboek Blikopener van uitgeverij Malmberg inderdaad achterhaald is? Waarom wel/niet? En snijdt het betoog van de uitgeverij dat het allemaal is te wijten aan een oud lesboek enig hout? Waarom wel/niet?

13 – Heeft juf Sylvana volgens jou gelijk en is het lesboek inderdaad een vorm van ‘geïnstitutionaliseerd racisme en discriminatie’? Zo ja, gebruik in je antwoord dan de woorden ‘anti-realisme’, ‘wegkijken’, ‘eenzijdig’ en natuurlijk ‘nooit meer Auschwitz’. Zo nee, gebruik in je antwoord dan de woorden ‘drammen’, ‘politiek correct’, ‘indoctrinatie’ en ‘linkse propaganda’.

14 – Wat heeft, in je eigen woorden, ‘stigmatiserend, generaliserend en polariserend’ überhaupt te maken met feiten, realiteit en waardevrij onderwijs? Schrijf hierover een betoog van tenminste 1400 woorden en gebruik hierin tenminste zeven onderwerpen van de lesstof. De beste 10 inzendingen worden door Sylvana voorgelezen in Kaft DWDD en maken kans op een levenslange NPO-uitkering.

 

Lees ook: Schoolboek met feiten over allochtonen is stigmatiserend