Achtergrond

Bonusquote Hoogleraar Religieuze en Symbolische Antropologie: Keuls kontknijpen is overgangsrite

26-01-2016 12:44

Eindelijk, het broodnodige antropologiese antwoord op de prangende WAAROM-vraag die ons na ‘Keulen’ op de lippen brandt: was het massa-aanranden de schuld van de islam? Van de witte mannen die zulke dingen doorgaans vol misogyne overgave Ook Doen? Van GeenStijl? Van de westerse rape culture?

Pijnig uw hersens en uw overbelaste wegkijkspieren niet langer! André Droogers, emeritus Hoogleraar Religieuze en Symbolische Antropologie van de VU, heeft het antwoord.

Massa-aanranding Kontknijpen is een overgangsrite die plaatsvindt in een Tussentijd.

In alle culturen worden overgangen ritueel begeleid. Denk aan een bruiloft, bij ons van vrijgezellenfeest via de huwelijkssluiting tot de huwelijksreis. De overgang gaat gepaard met afwijkend gedrag, zoals aparte kleding, maar soms ook moreel afwijkend, zoals bij het vrijgezellenfeest kan voorkomen.

Uh-huh ja, ja, mmh, wij stoppen een pijpje en knikken gefascineerd. Ga door, André, ga door.

De oudejaarsnacht is ook een tussentijd. En dus een uitnodiging voor afwijkend gedrag, zoals illegaal vuurwerk afsteken, inbegrepen overlast, letsel en verspilling. Of auto’s in brand steken en vervolgens de brandweer hinderen.

Omdat tussentijden in alle culturen voorkomen, voelden de Keulse aanranders het moment feilloos aan. Dat is niet de enige verklaring. En ook geen excuus. Een tussentijd is op zich neutraal, het is maar net hoe die ingevuld wordt. Jezus en Mohammed beleefden tussentijd in de woestijn en deden daar kerninzichten op. Een bedrijf houdt een heidag om nieuwe inspiratie op te doen. Keulen liet zien dat de omkering ook kwalijke vormen kan aannemen.

Tussentijden tonen de mens als knappe knoeier, als omkeringsexpert, constructief èn destructief.

De fuck Dré. Wat doe je nou. De Keulse Knappe Knoeiers, die zich geen raad wisten met een gepaste overgangsrite in een tussentijd. Daar is toch geen beleid op te maken man. Geen overgangsrite-spray. Geen ‘alle tussentijden terug naar Tussentijdië.’ Geen ‘grensovergangsriten dicht’.

Hou je toch, natuurlijk, met symbolische antropologie: het is tribaal-rituele duiding van geinige exoten, maar weinig praktisch toepasbaar. Fijn om te weten, desalniettemin, wij zijn even wat vrouwvriendelijke overgangsriten verzinnen, dan zijn alle meisjes weer veilig. En in de tussentijden, dames, geen korte rokjes aan, en denk aan die armlengte afstand!

(via)