Bonusquote: ‘dialoog aangaan’ na massa-aanranding

20-01-2016 18:00

Ah, kon je op wachten, therapeuteraars die na een ramp, ophef of sociale schande graag zouden zien dat we ‘de dialoog aangaan.’ Deze keer staan de stoeltjes in de kring in de Volkskrant voor een dialoog met Jent Bijlsma en Janny Dierx, mediators.

Als je doorvraagt, blijken de echte drijfveren voor dit groepsgedrag eerder heftige gevoelens van schaamte te zijn. Geen schaamte trouwens die exclusief is voor de islamitische wereld. Deze schaamte zien we vaak bij alle vormen van conflict, ongeacht de culturele context.

De Utrechtse criminoloog Aart Broeks omschrijft die schaamte als sociale pijn die agressie voedt. Deze pijn wordt veroorzaakt door de afwijzing van je persoonlijke identiteit. Het is het gevoel dat ons allemaal overvalt als we – in onze beleving – sociaal en emotioneel worden ‘afgeserveerd’. Dit kan gepaard gaan met de driftige neiging om de schuld buiten zichzelf te plaatsen en om eens goed ‘terug te slaan’. Het is niet onaannemelijk dat het gedrag van de groepsaanranders ook hiermee te maken heeft. En daarmee praten we het niet goed, integendeel.

Nee nee, we praten niks goed, maar het zou toch fijn zijn als we nader tot elkaar kwamen (met inachtneming van de Armlengte, uiteraard) door middel van een betekenisvolle, open dialoog over elkaars vooroordelen en aannames.

Over hoe pijnlijk en moeilijk het is samen te moeten leven met landgenoten die bij iedere ruzie roepen: Rot op naar je eigen land! Terwijl je in je eigen land bent.

Maar ook de keerzijde komt aan bod. ‘Zodra ik een onwelgevallige boodschap heb, word ik beticht van discriminatie’, is de klacht van andere landgenoten. Besproken wordt alles wat we in feite liefst onbesproken laten: als het over mediation gaat kan ook gedrag van autochtone mannen – ‘daar moet een piemel in’ – jegens autochtone vrouwen bespreekbaar worden.

Top. Reclame voor je mediationbisnis maken over de ruggen van aanrandingsslachtoffers, want het komt allemaal door schaamte, discriminatie, sociaal-emotionele factoren en afwijzing. Nou. Wie heeft de praatstok, jongens, en wil wat delen met de groep? Wat deed het met je, die ontkenning van jouw Zijn?